BLACK POWER

1988 - 1992

The title of the series of works “Black Power” both refers to the domination of the black typography in our society and the struggles of afro-americans for equality. In representing words’ counter-forms in capital letters, the forms fixed on the wall generate the text itself. The wall becomes word, which is virtually printed in the eye of the viewer to better reveal its importance as an active element of the painting. To create them, Tania Mouraud uses everyday materials, including plaster rolls that she finds in DIY stores, implicitly referring to the middle social class who are offered to feel like being able to access to professional results in its decorative works. She generates, by applying multiple layers of an extremely textured painting, an improbable decorative aesthetic that she calls « pizzeria’s aesthetic »


Le titre de la série d’oeuvres « Black Power » fait référence à la fois à la domination typographique du noir dans notre société et aux luttes des afro-américains pour l’égalité. En représentant la contreforme de mots en lettres capitales, les formes fixées au mur engendrent le texte. C’est le mur qui devient mot, qui s’imprime virtuellement dans l’oeil du regardeur pour mieux révéler son importance comme élément actif de la peinture. Pour les réaliser, Tania Mouraud utilise des matériaux du quotidien, notamment des rouleaux à crépi qu’elle trouve dans des magasins de bricolage, faisant implicitement référence à l’individu issu de la classe sociale moyenne à qui l’on offre l’impression de pouvoir accéder à un résultat professionnel dans ses menus travaux de décoration. Elle génère, par l’application de multiples couches de peinture extrêmement texturée, une esthétique décorative improbable qu’elle qualifie d’ « esthétique pizzeria ».