Since her first trip in 1971, Tania Mouraud has travelled to India every year. From 2008 to 2010, she photographed heveas rubber plantations in Kerala, focusing on the iridescent aspect of the plastic covering on the coconut shells that are used to collect the rubber sap. Taken at close range, the images invite us to embark on a mysterious voyage deep into the material. The alchemy taking place on the plastic’s surface is magnified. The brightly coloured abstract images produced by the chemical reactions bring gestural abstraction from the 1950s to mind. Photography and painting unite forces to give birth to a beauty that does not fear formalism.
À partir de 1971, Tania Mouraud se rend chaque année en Inde. De 2008 à 2010, elle photographie les champs d’hévéas de l’État du Kerala et s’intéresse aux irisations présentes sur le plastique protégeant les coques de noix de coco servant à recueillir la sève. Les images, prises en plan serré, invitent à une plongée mystérieuse au coeur de la matière, magnifiant l’alchimie qui s’opère à la surface des plastiques. Les jeux de réactions chimiques entre les matériaux génèrent des images abstraites très colorées, évoquant l’abstraction gestuelle des années 1950. Les potentialités plastiques de la photographie et de la peinture se rejoignent pour faire émerger une esthétique qui ne craint pas la beauté formelle.